- Cada centre educatiu, en el marc de la seva autonomia, elaborarà i aprovarà el seu propi PLC en el qual, atenent al seu context sociolingüístic i a l´assoliment dels objectius lingüístics, es decidirà el repartiment de les llengües d'aprenentatge, tenint en compte que la llengua catalana, com a pròpia del territori, ha de ser la llengua prioritària i majoritària.
- El PLC ha de definir les competències comunicatives lingüístiques considerant els objectius establerts en el Marc Europeu de Referència. Com a mínim s'haurien d'assolir els nivells B2 per a català i castellà a finals de l´ESO, el nivell C1 a finals de batxillerat, C2 al final de la universitat i B1 per a la llengua estrangera al final de l'ensenyament obligatori.
- L´administració assegurarà l´avaluació d´aquests objectius així com els percentatges mínims d'assoliment entre l'alumnat dels respectius nivells.
- El professorat tindrà el nivell B2 d´anglès (amb caràcter transitori fins que es pugui exigir el nivell C1). L´administració establirà les mesures necessàries per afavorir la formació adequada del professorat.
- El PLC inclourà projectes flexibles d' acollida lingüística dels alumnes que s'incorporin al sistema educatiu de les Balears procedents d'altres territoris de llengües i cultures diferents. Aquesta diversitat de llengües i cultures s´ha d´aprofitar com una riquesa per avançar vers el plurilingüisme i implantar els valors de la interculturalitat.
- Tenint en compte que el català és la llengua històrica de Menorca, l'inici a la lectura i escriptura es farà a partir de la llengua catalana, que és la manera com els infants poden aconseguir més facilitat per a l'aprenentatge d'altres llengües, i com poden incorporar, de manera més o menys espontània, l'escriptura i la lectura en castellà i en altres llengües. Sense que açò sigui obstacle perquè a les primeres edats l’atenció individualitzada de l’ infant permeti l’ús de la llengua familiar dels fillets quan sigui possible.
- Per tal de transcendir l’àmbit escolar i que l’aprenentatge de llengües tengui més presència social, es fomentarà l’ús contextual de l’anglès en l’àmbit informal (emissió de sèries i pel∙lícules en versió original per televisió, lectura de llibres a l´aula, intercanvis internacionals amb altres centres educatius, etc...).
- L'ensenyament de les llengües estrangeres s'iniciarà a la primera infantesa en situacions reals de comunicació espontània i no en els contextos abstractes dels continguts acadèmics. Més endavant es recomana la metodologia AICLE que permet programar de forma interdisciplinària tasques competencials. Es recomana també la participació de professorat nadiu dins les aules.
Jaume Mascaró Florit.
Sobre el model lingüístic
Propuestas para un Pacto del modelo lingüístico
(Nota agosto 2014)
Principio
Las autoridades educativas de la Comunidad tienen
la obligación de definir los
objetivos de la enseñanza de las lenguas y
verificar que se cumplen. Los Centros
educativos deberían tener plena autonomía en
cuanto a la forma de alcanzarlos.
Propuestas
1.Objetivo: el trilingüismo.
Al terminar la educación obligatoria, todos los
alumnos deberían saber expresarse de
forma adecuada en las dos lenguas oficiales del
Estado, catalán y castellano, y tener un dominio suficiente del inglés.
2.Autonomía de los Centros.
Los Centros educativos deberían tener libertad
para:
- Establecer la lengua vehicular que consideren
más adecuada para alcanzar el
objetivo del trilingüismo.
- Definir la proporción en que deben darse las
distintas lenguas en cada fase del
proceso educativo
- En la enseñanza del inglés, cada Centro debe
poder decidir qué metodología
le parece preferible (CLIL/AICLE u otras) en
función de factores como sus
concepciones educativas, el nivel de formación del
profesorado y la situación
socio-lingüística.
Los Centros deben responder ante las autoridades
educativas, los padres y la sociedad
en su conjunto, de que proporcionan una enseñanza
que utiliza adecuadamente los
recursos públicos y avanza con garantías hacia el
logro del objetivo trilingüe.
3.Evaluación fiable y objetiva.
Las autoridades educativas deberían establecer una
evaluación externa al final de la
educación obligatoria que permita:
- Comprobar si se alcanza el objetivo
- Obtener la información necesaria para
desarrollar Programas de apoyo en los
Centros que no alcancen el objetivo.
- Comparar de manera objetiva y ponderada los
resultados de los Centros teniendo
en cuenta la incidencia de los factores
socioeconómicos y culturales de los
alumnos.
Para facilitar el logro del objetivo trilingüe,
los profesores deberían disponer en cada
etapa educativa de estándares y criterios de
evaluación claramente definidos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
REDACTA AQUÍ LA TEVA ESMENA, IDEA O PROPOSTA