Esmenes

Esmenes

diumenge, 28 de setembre del 2014

Primera Infància




  •  L'etapa d'educació infantil 0-3 es considera una etapa educativa i gratuïta als centres sostinguts amb fons públics.
  •  
  • La gestió dels centres d'educació infantil anirà a càrrec de les administracions més properes per tal que les decisions organitzatives (horaris, calendari, serveis ofertats,...) estiguin ben ajustats a les necessitats locals. Per açò, els ajuntaments tindran un lloc rellevant en la gestió d’aquest servei  i els incardinaran amb els  serveis del municipi.

  • Es garantirà la participació de les famílies en la presa de decisions de polítiques educatives i organitzatives dels serveis que acullen els seus infants.

  • Es dotarà d’estratègies i  recursos per tal que l’accés a l’escolarització no estigui condicionada per la situació econòmica de la família i, a la vegada, perquè els serveis d'atenció a la infància i a la família compti amb un programa prou ampli de suport a la família per a la criança.

  • Es garantirà la planificació i l’acció integrades dels serveis socials i educatius adreçats a la primera infància. Per fer açò possible es comptarà amb les  dades actualitzades permanentment de la situació de la infància a Menorca que hores d’ara inexplicablement cap administració elabora i que impedeix l’adequada governança.

  • Es durà a terme una formació conjunta amb les i els professionals dels altres serveis implicats en l'atenció a la primera infància i aquesta formació se circumscriurà no només a l’àmbit escolar , sinó també en l’àmbit cultural i social.

  • Es dotarà de manera adequada els equips d'atenció primerenca amb professionals amb formació en aquest àmbit, per tal de poder donar resposta a la diversitat de l'alumnat i orientació al professorat i a les famílies.

  • El professorat dels centres comptarà amb recursos per comprendre i poder respondre adequadament les noves realitats socials, culturals i familiars.

  • Per tal de respondre a aquestes noves realitats i a les necessitats que en resulten es diversificaran i flexibilitzaran els models organitzatius dels centres i programes per a la primera infància i la família. Quan les ràtios siguin superiors a la mitjana les aules comptaran amb un especialista en educació infantil de suport.

  • Els centres d'educació infantil es convertiran en espais per a la socialització de la criança, llocs de descoberta de bons models i de fàcil accés als recursos d’orientació, assessorament, intercanvi..., per donar resposta positiva a la complexitat creixent de les problemàtiques internes que afronten. Atès el baix cost que comporten i l’eficiència que presenten, es fa necessari mantenir l’oferta d’activitats i programes adreçats a les famílies tenguin o no els infants escolaritzats: “Espais familiars”, “Tallers per a famílies”, “Als dos anys un dia d’escoleta”, “Tallers per a famílies que viuen a dues cases”, “Massatges per a nadons”

  • S'intentarà oferir sortida a les professionals que per motius de limitacions físiques o per edat tenen dificultats per desenvolupar la seva tasca directa amb els infants

  • Es garantiran les mesures que afavoreixin un exercici professional de qualitat: garantint l’assessorament, la formació i la supervisió  necessària dels treballadors implicats en l’atenció a la primera infància i també el reconeixement i l'equiparació laboral i salarial entre els mestres de primer i segon cicle d'educació infantil.

  • Per tal de donar continuïtat i coherència interna a l'etapa, s'enllaçaran els dos cicles que la conformen i que institucionalment estan tant separats.

  • Els serveis d’avaluació del sistema educatiu prendran en consideració els centres de 1er cicle d’EI i aquests seran contemplats en les seves anàlisis i propostes de millora.
La gestió de les escoletes anirà a càrrec de cooperatives de mestres. Els convenis i les cessions d'ús seran signades any rere any amb un mínim de 5 anys.



A més a més haura d’incloure d’alguna manera la problemàtica econòmica que 


representa per les escoletes el fet de no ser gratuïta i no estar integrada dins el 
tram de l’obligatorietat. S'establirà un vincle amb els  Ajuntaments que són els qui hauran de vigilar el compliment de la normativa i 


dotar econòmicament d’una part important del servei així com la creació de 


beques pels més desfavorits. Aquesta aportació econòmica no l’ha d’assumir 

sol l’Ajuntament sinó que el Govern Balear hauria d’aportar una tercera part, el 

Consell Insular una altre tercera part i l’altre el propi Ajuntament.

8 comentaris:

  1. Crec que per tot el que conté aquest apartat, es podria titular Primera infància i família.
    Mil gràcies,
    Júlia

    ResponElimina
  2. Estic d´acord, Júlia. Ja ho havies suggerit. Gràcies per ajudar tant.

    ResponElimina
  3. L´apartat família ja el contemplam a part. Així és que de moment hi deixarem Primera Infància.

    ResponElimina
  4. Crec que els docents de primera infancia (especialmente de 0 a 3 anys) haurien de ser molt més reconeguts, ja que són els que, en aquest moment, tenen menys pretigi a nivel social. S'hauria de fer un sobre-esforç per prestigiar aquest nivel, el qual, crec és el més important de l'escolarització, ja que és quan l'infant es forma.
    També crec que l'ensenyança d'una idoma estranger hauria de començar a l'edat més inferior posible, 0 o 1 any, o quan l'infant comenci la seva vida escolar. Per descontat, amb professionals que tinguin el C1.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Benvolguda Antònia, estem d'acord que s'ha de prestigiar la feina dels docents d'educació infantil i per açò hem inclòs en el nostre document l'equiparació laboral i salarial entre els mestres de primer i segon cicle d'educació infantil. Gràcies per la teva aportació.

      Elimina
  5. Des de la Cooperativa d'Escoles Infantils de Maó, S. Coop., entitat que gestiona els centres infantils de Cap de Creus, Es Busquerets, Es Passerells, Fort de l'Eau i Sant Climent, volem fer arribar les nostres aportacions o esmenes al document presentat.
    En primer lloc, que el primer cicle d'educació infantil fos considerat una etapa educativa pública i gratuïta al qual hi pogués tenir accés qualsevol infant, sigui quina sigui la seva condició social o econòmica.
    En segon lloc, que els centres d'educació infantil comptin amb el recursos humans suficients per poder garantir la qualitat educativa.

    Gràcies per la feina realitzada envers aquest Pacte.
    Cooperativa d'Escoles Infantils de Maó, S. Coop.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per les vostres propostes que hem incorporat al document.

      Elimina
  6. Benvolgudes mestres des Poriol, la vostra proposta ens ha semblat molt pertinent i l'hem incorporada. Gràcies per la vostra aportació a la nostra proposta de document.

    ResponElimina

REDACTA AQUÍ LA TEVA ESMENA, IDEA O PROPOSTA