El
cos d´inspectors ha de complir les seves tasques fonamentals:
supervisió, avaluació, informació i assessorament per tal de
valorar la qualitat tant de la tasca docent com de l’avanç del
centre. Per això cal incidir amb la formació pedagògica d'aquests
professionals per tal de garantir una bona actuació en tots els
nivells educatius, des dels infants de les escoletes infantils fins
als adults en les escoles d'idiomes.
Els
inspectors es centraran en l’escolta activa i l´ajuda als centres
i a l'administració, com a factor de qualitat i com a tals poden
contribuir a una millora significativa de l'educació.
El
cos d'inspectors s'ha de nodrir de persones seleccionades amb
criteris tècnics.
Horaris
A
Menorca, la gran majoria de centres educatius fan jornada continuada.
En el cas de les etapes infantil i primària. majoritàriament de
8:30 a 13:30; en la de secundària, la jornada és de 8h a 15h.
Amb
els anys, la xarxa social d'educació no formal i informal s'ha anat
adaptant a aquesta organització, tot i que ha faltat una
planificació conjunta per ajustar la resposta a les necessitats de
tots els ciutadans.
Aquest
és un dels aspectes importants que cal reflexionar quan es plantegen
els horaris.
De
fet, la Fundació Bofill alerta que la jornada intensiva, si no
està complementada per una xarxa social d'oferta lúdica i no formal
molt potent, gratuïta i accessible a tots els ciutadans, la jornada
intensiva va en contra dels infants amb més necessitats,
incrementant així les desigualtats socials.
- L'administració educativa determinarà els horaris considerant els serveis i la cobertura complementària que pugui tenir la societat i, més en concret, d'acord amb la política formativa municipal.
Ràtios
Tots
els estudis consultats, entre ells els de l'OCDE, evidencien que la
relació docent-alumne és un dels factors claus en l'èxit educatiu
i perquè aquesta relació sigui de qualitat calen unes ràtios
ajustades.
Actualment,
però, les polítiques públiques van en contra d'aquesta
recomanació. Al nostre país si mirem la ràtio alumnes-professors
estem per sobre de l´OCDE.
Aquest
ajustament de les ràtios impliquen noves maneres d'entendre
l'organització dels centres donant, per exemple, més protagonisme
als alumnes en el procés d'aprenentatge, desmitificant el triangle
aula-grup d'alumnes-tutor i, fins i tot, creant noves formes
d'arquitectura escolar més obertes i diversificades. Es tracta, en
definitiva, d'una nova manera d'entendre el sistema educatiu,
de la funció docent i la funció de l'escola com a institució.
- Per assolir aquesta òptima relació infant-docent es fa imprescindible l'autonomia dels centres. Per aquest motiu, les polítiques públiques facilitaran la flexibilització de les ràtios a partir de les propostes metodològiques dels centres i de les noves formes d'organització plasmades en llurs projectes de centre. Només així es podran rendibilitzar els recursos humans dels centres i incidir directament amb la relació infant - docent millorant l'eficàcia d'intervenció.
Mapa
escolar
- Si potenciam la idea de ciutats educadores, serà necessari incidir en la participació dels diferents agents de la comunitat educativa en el disseny del mapa escolar, especiament pel que fa als docents, que són els que treballen a les escoles i instituts i tenen els coneixements de les seves necessitats.
- Per tal de facilitar la participació i la coordinació, les polítiques educatives responsables de la construcció de les escoles aniran encaminades a potenciar centres de dimensions apropiades: en el cas dels centres de primària, no superiors a les dues línies i en els de secundària, de tres.
- Cal tenir una visió unitària dels centres educatius i que cada ciutadà pugui triar el centre en funció del seu projecte, tot superant la dicotomia públic-concertat,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
REDACTA AQUÍ LA TEVA ESMENA, IDEA O PROPOSTA